HOME


DRUMTASSEN

 

 

x
x
x
x
x
x

 

en de drummers waren vrouwen.....

wolf   wolf en wolf

 

Ben je op zoek naar een mooie en tevens praktische omhulling van je framedrum, een tas die bescherming biedt maar tevens uitdrukking geeft aan wat jou inspireert en begeleidt op jouw weg?

Ik maak al jaren drumtassen op maat en heb al menig priesteres en sjamaan voorzien van een unieke tas. Samen bespreken we jouw wensen en kijken we hoe ik daar vorm aan kan geven met behulp van materialen, kleuren, symbolen of geschilderde krachtdieren, naald en draad.


hert   vos


Het is bijzonder om te werken aan een drumtas als ik weet welke drum ze zal beschermen en wie haar eigenaar wordt. Daardoor kan ik nog meer liefde en bezieling vinden tijdens het werken en krijgt de tas een extra dimensie mee.  Drum en tas gaan een symbiose aan en zullen elkaar daarmee versterken.

Prijzen zijn afhankelijk van maten, materialen en speciale wensen zoals een geschilderd krachtdier of applicaties van symbolen en liggen tussen de € 155 en €195.

drumtas4
buizerd roodborstje
schelp Kwan yin arend
paard mar paard1

paard


en de drummers waren vrouwen......

Als klein kind in de kinderstoel zat ik al met mijn voetjes mee te tikken op de maat van de muziek. Ik heb me nooit bekwaamd in het spelen van een muziekinstrument, maar heb me altijd wel mee laten nemen door muziek met een lekkere beat of meeslepende sound. Mijn lichaam reageerde bijna onmiddellijk en kon zich uren overgeven aan dans en ritme. Nu kan ik zien dat ik bezig was om in een trancestaat te komen waarbij mijn lichaam het voertuig werd waaraan mijn geest zich kon overleveren om in een veranderde staat van bewustzijn te komen.

In mijn opleiding tot priesteres bij WWV kwam ik voor het eerst in aanraking met rituelen en framedrums. De drum werd gebruikt om: de cirkel te trekken, de windrichtingen aan te roepen, verbinding en samenspel te verkrijgen, lichamelijke veranderingen te bewerkstelligen door ritmes die aanzetten tot beweging, dansen, overgave en trance.

Jij bent niet degene die de drum kiest maar de drum kiest jou, werd me vertelt.

En na de aanschaf van mijn eerste drum op verstandelijke gronden; ze moest bij alle weersomstandigheden bespeelbaar zijn, heb ik me bij de aanschaf van mijn beide andere drums me door de drum laten vinden. Zodra ik deze drums vasthoud verandert er iets in mij en stem ik me gewillig en als vanzelf af op de drum. Er is sprake van een soort liefdesband, een wederkerig afgestemd zijn op de ander. Zonder vooropgezet plan laat ik me door mijn drum meenemen naar waar zij heen wil.
   
  mardrum

Ik ben het niet meer die de drum bespeelt, maar de drum bespeelt mij.

Zonder na te hoeven denken over tellingen en verschillende maatsoorten weet mijn lichaam en mijn arm zich vanzelf in te voegen in het ritme van de andere drum, stem of harmonium. Meegaan, overnemen, opzwepen, vertragen, aanvoelen waar er nog meer de diepte in gegaan kan worden, weten wanneer de energie zich uitgeleefd heeft en stilte haar intrede wil doen.

Ik drum alleen voor mezelf, voor de maan, ik drum met anderen in rituelen of bij het mantra zingen. Iedere keer weer ervaar ik hoe blij ik er van word en dat mijn lichaam er zo geweldig op reageert. Ik voel me opgeschoond en los getrild van oude zaken die me niet meer dienen, mijn ademhaling en hartslag lijken vrijer te worden en stemmen zich af op anderen zodat ook de verbinding tastbaar wordt.

Om mijn drums goed te beschermen en omdat ik van mooie dingen hou, begin ik ronde drumtassen te maken, omdat rond zo mooi rond is en verf en textiel, naald en draad zich zo mooi laten verbinden. Ik leef me uit en voorzie menig priesteres en sjamaan van een persoonlijke en unieke drumtas.

Na een geweldige reis naar Avalon in Glastonbury, waarin ik veel gedrumd heb en wederom aan mijn lijf heb kunnen ervaren hoe goed het me doet, hoeveel vreugde het me geeft, en hoe het mijn ziel voedt, lees ik het boek van Layne Redmond: When the drummers were women. Ze neemt me mee in de geschiedenis van de framedrum, ver terug in de tijd, naar tijden van diepe verbinding met het ritme van de zon en de maan, de wisselende seizoenen, geboorte-dood en wedergeboorte, tijden van ontzag voor de krachten die werkzaam waren in de natuur en in de mensen zelf. Krachten die “bespeeld” moesten worden, opgeroepen of bezweerd….. ze neemt me mee naar tijden toen God nog een vrouw was.

God was toen nog Godin en priesteressen waren haar dienaressen die met behulp van framedrums en hun stemmen elkaar en anderen in verbinding brachten met de Goddelijke Bron, de baarmoeder van de grote Moeder waaruit wij allen voortkomen en naar terug zullen keren. Haar harteklop liet zich voelen en zien in het ritme van dag en nacht, de standen van de maan, de wisseling van de seizoenen en de vruchten van Haar aarde. Haar harteklop en ritme lieten zich horen in het doorgaande ritme van de drumslagen, het rinkelen van de schellen, het trillen van de snaren en de schier eindeloze herhaling van de mantra’s en gebeden.

Oude herinneringen van lang geleden komen bovendrijven en ik herken me in de beschrijvingen van de belangrijkste taken van de priesteressen; drummen en kanaal zijn voor het goddelijke zodat anderen die verbinding kunnen leggen of herstellen. Drumslagen, vibratie en opgewekte energieën bewerkstelligen een synchronisatie van onze beide hersenhelften en dat verschaft ons een gevoel van welbevinden en afgestemd zijn op het hele universum, ze bewerkstelligen een verhoogde staat van bewustzijn, hetgeen ons in staat stelt om de rechtstreekse verbinding met onze bestaansgrond, De Bron van al het leven, te ervaren.

Mijn drums en drumtassen worden in een nog doorleefdere  en grotere context geplaatst en ik voel me aangespoord om me meer in het bespelen van de framedrum te scholen, zowel op een sjamanistische als op een priesteressen wijze.

Het is mijn verlangen om mijn drums nog meer in te zetten bij het houden van rituelen ter ere van maanstanden, seizoenswisselingen en bepalende gebeurtenissen in een mensenleven om de verbinding met Al wat is voelbaar te maken en te vieren, ons lichaam weer te eren en te ervaren als het wonderlijke instrument waarop Godin haar LIEFDE speelt.

anna

 

HOME